Věděli jste, že v lidských plicích je přes půl miliardy plicních sklípků, mají celkovou plochu většího bytu (asi 140 m2) a jejich objem je přibližně 4-6 litrů? Smutným faktem je, že mezi nejčastější nádorová onemocnění patří právě rakovina plic. Rizikovým faktorem číslo jedna je kouření.

Světový den bez tabáku připadá na 31. května a byl ustanoven Světovou zdravotnickou organizací v roce 1987. Cílem letošní kampaně je zvýšit povědomí o dopadech tabáku na životní prostředí. Od výroby, distribuci až po odpad.

Jak přestat kouřit a nepřibrat?

Většina kuřáků se nechce vzdát kouření z obavy o váhový přírůstek. Když přestanete kouřit, průměrně můžete přibrat 2-3 kila, někteří lidé i 10kg, nicméně třetina lidí nepřibere vůbec! Pokud zařadíte více pohybu, pár relaxačních technik a odlehčíte jídelníček, máte šanci si váhu udržet. Užitečné tipy jak skoncovat s kouřením najdete na stránkách Národní linky pro odvykání chciodvykat.cz.

Lepší chuť i koncentrace

Kuřáci jsou méně citliví na chuť i vůni jídel. Mají proto tendenci vybírat si výrazné, přesolené nebo přeslazené, a tudíž nezdravé pokrmy. Přirozenou chuť ovoce nebo zeleniny prakticky nevnímají a proto pro ně není atraktivní. Pokud chcete se svým zlozvykem zatočit, je třeba začít dělat i zdravější volby ve stravování. Krevní tlak a tepová frekvence díky tomu klesnou na normální hodnoty, čímž se sníží riziko infarktu. Zlepší se i prokrvení končetin. Váš organismus se naplní kyslíkem, což zaznamenáte zlepšením kvality pleti a vlasů. Už po 3 týdnech od poslední cigarety se zmírní abstinenční příznaky a budete schopni lépe se soustředit na každodenní úkoly.

Při odvykání pomohou bylinky

Detoxikace organismu nastává prakticky ihned po zahájení odvykání. Stále však můžete bojovat s neodolatelným pokušením, které lze regulovat rostlinnou cestou. Kajenský pepř přidaný do jídla nebo rozmíchaný ve sklenici vody znecitlivuje sliznice a sníží tak chuť na cigaretu. Žvýkání sušeného kořene puškvorce obecného by vám mělo chuť na kouření zprotivit, stejně jako kozlík lékařský, který navíc odplaví abstinenční stres a pomůže vám s usínáním. Místo nikotinových náplastí zkuste pastilky z lékořice lysé. Příroda je na vaší straně!

Odvykejte, nepřiberte!

  1. Zařaďte pravidelný pohyb. Začněte postupně a už brzy lépe udýcháte běh i víkendový výlet na kole.
  2. Volte lehčí jídla – připravte je na páře a k ochucení použijte víc bylinek než soli.
  3. Hořčík vám pomůže se stresem. Najdete ho třeba v luštěninách, cereáliích nebo banánech.
  4. Kvalitní spánek snižuje stres i chuť na sladké. Dopřejte si alespoň 7-8 hodin spánku denně.
  5. Peníze, které byste utratili za cigarety, dávejte stranou a kupte si pak něco pro radost.
  6. Zaměstnejte ruce. Třeba antistresovým míčkem či propiskou. Doma se můžete pustit do ručních prací