Rajčata jsou plody z čeledi lilkovitých, jejichž příbuznými jsou lilek, papriky či brambory. Navzdory tomu, že rajčata jsou botanicky ovocem, obvykle se připravují a konzumují jako zelenina. I obsahem živin jsou rajčata podobná více zelenině než ovoci. Zralá rajčata existují ve více barevných variantách a tvarech, tedy nejen červená a kulatá, jak si je pamatujeme z před let 1989.

Rajčata jsou z 95% tvořena vodou. Zbývajících 5% tvoří hlavně sacharidy (4% jsou sacharidy využitelné a 1% je vláknina, především nerozpustná). Rajčata jsou dobrým zdrojem několika vitamínů a minerálů, jakými jsou vitamin C, vitamín K, kyselina listová, draslík a mnohé další.

Rajčata jsou hlavním potravinovým zdrojem karotenoidu lykopenu, který je spojován s mnoha přínosy pro zdraví. Lykopen je pigment, který dodává rajčatům červenou barvu – jeho nejvyšší koncentrace je ve slupkách rajčat. Čím je rajče zralejší a červenější, tím více lykopenu obsahuje. Lykopen je antioxidant, který chrání naše buňky před poškozením volnými radikály, přispívá ke snižování vysoké hladiny cholesterolu a rizika vzniku kardiovaskulárních onemocnění, podporuje dobrou funkci imunitního systému a snižuje riziko vzniku některých typů nádorových a degenerativních onemocnění. Je třeba myslet na to, že tepelným zpracováním obsah využitelného lykopenu stoupá a konzumace společně s tuky zlepšuje jeho využití.

Rajčata jsou ale zdrojem i dalších velmi prospěšných antioxidantů, například kyseliny chlorogenové, naringeninu či beta karotenu.

Rajčata jsou zabydlena řadu let v našich kuchyních, jsou velmi dobře snášena a alergie na ně jsou vzácné. Přesto je ale někteří odborníci považují za kontroverzní a doporučují celou skupinu lilkovité zeleniny při určitých typech onemocnění (především autoimunitních) ze stravy vyloučit. Ale velké neprůstřelné studie na podporu těchto tvrzení zatím neexistují a všeobecně je uznáváno, že benefity rajčat i ostatních lilkovitých převažují u většiny z nás nad jejich potencionálními riziky.

Rajčata je možno do svého stravování zařadit všemi možnými způsoby. V syrové i vařené formě či ve formě různých výrobků – rajčatových past, protlaků, drcených rajčat atd. Pozor jen na některé zpracované výrobky z rajčat, které mohou být i vydatným zdrojem přidaného cukru, například některé kečupy.