Brokolice je brukvovitá zelenina, jejímiž příbuznými jsou zelí, květák, kapusta či růžičková kapusta. Tato zelenina je velmi diskutovaná a doporučovaná pro celou řadu příznivých účinků na naše zdraví, pro které ji celá řada odborníků řadí mezi tzv. superpotraviny.

Brokolici činí jedinečnou obsah celé řady jedinečných sloučenin. Sulforafan, jedna z nejvíce studovaných látek v brokolici a indol-3-karbinol mají potenciál chránit před rakovinou. Sulforafan se dává do souvislosti i se zlepšením zdraví srdce, lepším trávením a potencionálními antidiabetickými účinky. Karotenoidy lutein, zeaxanthin a beta karoten přispívají především k lepšímu zdravím očí. Flavonoidy kaempferol a kvercetin mohou chránit před srdečními chorobami, rakovinou či záněty.

Brokolice je samozřejmě zdrojem i celé řady dalších živin, sacharidů, bílkovin a mizivého množství tuků. Množství bílkovin je sice oproti ostatním druhům zeleniny výrazně vyšší, ale i tak je jjeich množství poměrně nízké. Využitelných sacharidů (cukrů) má brokolice poměrně málo, zato je vydatným zdrojem sacharidů nestravitelných, tedy vlákniny, nezbytné pro optimální fungování střev a dobrou výživu našeho střevního mikrobiomu. Brokolice obsahuje i celou řadu vitamínů a minerálů, včetně vitaminu C, K, kyseliny listové, draslíku, manganu a železa. 

Brokolice je obvykle dobře snášena a alergie je vzácná. Ale… Brokolice obahuje látky, zvané goitrogeny, jejichž vysoká konzumace může u citlivých jedinců poškodit štítnou žlázu. Vařením této při vysoké teplotě můžeme tyto účinky negativní snížit. Zároveň tím ale snížíme i obsah dalších účinných látek, napříkladi i tolik ceněného sulforafanu. Rovněž tak ti, kdož užívají Warfarin (lék na ředění krve) by se měli před zvýšením příjmu brokolice poradit se svým lékařem, protože vysoký obsah vitaminu K může s tímto lékem interagovat.

Brokolici bychom měli pravidelně zařazovat do svého jídelníčku. Nejvíce účinných látek obsahují její růžičky. Pro zachování co nejvyššího obsahu účinných látek je možné růžičky konzumovat i syrové (vařením jejich obsah značně klesá). V případě telené úpravy je proto lepší používat krátkou dobu varu a nižší teplotu.