Pod názvy kapusta, kel či brukev najdeme hned několik druhů košťálové zeleniny. Kapusta má velmi vysoký obsah mikroživin a zároveň ale velmi málo kalorií, což z ní dělá královnu mezi zelenými super potravinami.

Kapustu pěstovali již Egypťané. Ve středověku už se vědělo o jejích pozitivních účincích na lidský organismus. V dnešní době je její pěstování rozšířené po celém světě, nejvíce však u nás v Evropě.

Co ale činí kapustu tak výjimečnou? Kapusta má velmi vysoký obsah vitamínů A, K a C. Podobně, jako ostatní listová zelenina, má velmi vysoký obsah antioxidantů: beta-karotenu, vitamín C, flavonoidů a polyfenolů, včetně kvercetinu a kaempferolu. A to všechno je zdrojem mnoha zdravotních výhod a preventivního působení.

Pravidelná konzumace kapusty snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Je totiž zdrojem tzv. sekvestrantů žlučových kyselin. Tyto látky na sebe vážou žlučové kyseliny, uvolněné do trávícího traktu po konzumaci tučného jídla a brání tak jejich vstřebání a spolu s nimi se tak nevstřebá i část cholesterolu. Kapusta obsahuje také mnoho sloučenin, které v laboratorních podmínkách a na zvířatech prokázaly efekt v boji proti rakovině, například sulforafan (viz. brokolice) nebo indol-3-karbinol.

Dalšími atraktivními látkami jsou lutein a zeaxanthin, jejichž konzumace je spojena s prevencí očních poruch, například degenerace oční sítnice. A samozřejmě nesmíme zapomenout ani na to, že díky velmi nízkému obsahu energie a slušnému obsahu vlákniny je kapusta vynikající zeleninou při snižování hmotnosti.

A jak jednoduše přidat kapustu do svého jídelníčku? Ze syrové či lehce podušené kapusty můžeme udělat salát. Můžeme ji přidat do mnoha různých receptů, například do karbanátků nebo závitků, jednoduše přidat do salátů nebo použít v receptech. A můžeme ji také přidat do smoothies a zvýšit jejich nutriční hodnotu.

A na závěr ještě jedna výhoda kapusty, kterou je nižší obsah oxalátů, díky čemuž z ní vytěžíme více obsažených minerálních látek než u mnohých jiných zelených super potravin.