Suroviny

Představujeme vám čerstvé a lokální suroviny.

Kedlubny

Na přelomu dubna a května dozrává na farmě v Božicích kedlubna. Tato zelenina je plná zdraví prospěšných látek a minerálů.

Inspirujte se recepty našeho šéfkuchaře Lukáše Sedláčka a vychutnejte si kedlubnu tak, jak ji nejspíš ještě neznáte! A víte, proč je kedlubna tak prospěšná a zdravá?

Římský salát

Osvěžující chuť, snadná stravitelnost a velká řada možností úpravy. To jsou jen některé přednosti římského salátu, který dozrává na konci května.

Dávní Římané jedli salát na závěr jídla k podpoře trávení. V porovnání s ledovým obsahuje například pětkrát více vitamínu C. Císař Augustus mu dokonce postavil oslavnou sochu.

Bílé zelí

Tato úžasná zelenina je široce rozšířená a všestranně použitelná. Zelí se hodí na přípravu polévek, příloh, hlavních jídel, do nádivek či salátů.

Ve vašem jídelníčku by zelí rozhodně nemělo chybět. Častá a pravidelná konzumace má blahodárné účinky na naše zdraví. Kromě jiného působí preventivně proti zákeřným druhům rakoviny.

Květák

Tuto oblíbenou košťálovou zeleninou člověk získal vyšlechtěním divoké brukve zelné (stejně jako např. kedluben, zelí či kapustu).

Obsahuje velké množství stopových prvků. Důležitou látkou je sulforafan, který působí preventivně proti nádorům. Biolátky v květáku zase pomáhají při urologických problémech a podporují hubnutí.

Jahody

Jahody jsou známy již od dob starověkého Říma. Pro širokou konzumaci se ale začaly používat až v pozdním středověku, kdy byly pěstovány mnichy.

Jsou velmi bohatým zdrojem vitamínů A, B, C a E. Obsahují i řadu prospěšných organických kyselin, které podporují zdraví. Některé z nich dokonce působí jako prevence nádorových chorob.

Červené zelí

Červené zelí patří mezi nejoblíbenější suroviny české kuchyně. Podobně jako další druhy brukvovité zeleniny obsahuje velké množství vitamínů.

Stejně jako bílé zelí má v sobě hodně vlákniny, která stimuluje pohyb střev. Tím je podpořen metabolismus a vylučování toxických látek. Červené zelí také podporuje krvetvorbu a působí jako antioxidant.

Hrášek

Hrášek je součástí lidské stravy již stovky let. Je zdrojem sacharidů, proto je spolu s mladou kukuřicí či dýní zařazován mezi škrobnatou zeleninu.

Kromě sacharidů je hrášek dobrým zdrojem rostlinných bílkovin, vitamínů C a B, hořčíku, draslíku, vápníku, saponinů a vydatným zdrojem vlákniny.

Cuketa

Cuketa náleží do jedné velké rodiny společně s dýní a patizony. Je to úžasná letní zelenina, která vyniká hlavně bleskovou a snadnou úpravou.

Nemusí se nijak složitě loupat ani připravovat a je velmi rychle hotová. Má velmi jemnou a příjemně nasládlou chuť. Zároveň na sebe snadno váže nové chutě a vůně, takže v kuchyni má široké uplatnění.

Papriky

Sladké papriky, které se vyskytují v mnoha barvách (od bílé až po tmavě fialovou) jsou oblíbenou zeleninou, kterou můžeme konzumovat syrovou nebo vařenou.

Bílé papriky obsahují cenné antioxidanty, vitamín C a kyselinu p-kumarovou. Kyselina p-kumarová se přirozeně vyskytuje v mnoha druzích ovoce a zeleniny a funguje jako velmi silný antioxidant

Borůvky

Také pro vás v dětství byly borůvky neoddělitelnou součástí prázdnin? Tyto něžné modré plody byste si s chutí měli dopřávat i dnes.

Neobejde se bez nich voňavý drobenkový koláč, šikovné hospodyně je zavaří do božské marmelády nebo kompotu. Z hlediska zdravotních benefitů jsou ale samozřejmě nejlepší čerstvé.

Kapie

Kapii můžeme považovat za „poddruh“ klasické papriky. Od ostatních paprik se odlišuje především tím, že neobsahuje kapsaicin, takže nikdy nepálí

Kapie jsou bohatým zdrojem vitamínu C a celé řady dalších antioxidantů. Ceněné jsou zvláště červené kapie, protože mají vyšší obsah živin než kapie zelené.

Kapusta

Kapusta má velmi vysoký obsah mikroživin a zároveň ale velmi málo kalorií, což z ní dělá královnu mezi zelenými super potravinami.

Kapustu pěstovali již Egypťané. Ve středověku už se vědělo o jejích pozitivních účincích na lidský organismus. V dnešní době je její pěstování rozšířené po celém světě, nejvíce však u nás v Evropě.

Tady zatím ještě nic nevyrostlo

Všechno dobré potřebuje čas, než uzraje k dokonalosti. Navštivte tuto sekci později.

Tady zatím ještě nic nevyrostlo

Všechno dobré potřebuje čas, než uzraje k dokonalosti. Navštivte tuto sekci později.

Tady zatím ještě nic nevyrostlo

Všechno dobré potřebuje čas, než uzraje k dokonalosti. Navštivte tuto sekci později.

Tady zatím ještě nic nevyrostlo

Všechno dobré potřebuje čas, než uzraje k dokonalosti. Navštivte tuto sekci později.

Tady zatím ještě nic nevyrostlo

Všechno dobré potřebuje čas, než uzraje k dokonalosti. Navštivte tuto sekci později.

Tady zatím ještě nic nevyrostlo

Všechno dobré potřebuje čas, než uzraje k dokonalosti. Navštivte tuto sekci později.

Tady zatím ještě nic nevyrostlo

Všechno dobré potřebuje čas, než uzraje k dokonalosti. Navštivte tuto sekci později.

Tady zatím ještě nic nevyrostlo

Všechno dobré potřebuje čas, než uzraje k dokonalosti. Navštivte tuto sekci později.

Maso a spol.

Maso tvoří základ poctivé české kuchyně. U nás to vepřové i hovězí nakupujeme výhradně z českých chovů. A zajímá nás vše o jeho původu.

Naši dodavatelé musí splňovat náročná kvalitativní kritéria. Dbáme na to, aby se zvířatům během jejich růstu dobře vedlo. Stejnou kvalitu hledáme i u námi používaných uzenin.

Cesta na talíř

Aramark vám představuje sezónní lokální suroviny a jejich původ. Celoroční projekt probíhá nejen na internetu, ale i v našich restauracích po celé České republice.

© 2021 Aramark s. r. o.
Všechna práva vyhrazena.